Panikångest/paniksyndrom.

Känsla av oro och kroppslig spänning som är förenade med hot eller fara är något som alla upplever. Vid livshotande fara stiger rädslan snabbt till intensiv ångest. Plötslig påkommen ångest av denna typ kallas för panik. Att få dessa käslor utan att det finns någon fara är en stor del vad panikångest handlar om. Panikångest är ett tillstånd som är känt sedan länge, och det omnämdes redan vid 1800-talets slut. Den första "attacken" kommer ofta som en blixt från klar himmel och man tror vanligtvis att det är något fysiskt fel med livsfarlig utgång. Känslan av att tappa "kontrollen" är också stark.

Återkommande attacker av stark och plötslig rädsla i kombination med kroppslig symtom brukar kallas panikattacker. Här följer vanliga symtom som upplevs vid panikattacker.

  • Ansträngd andhämtning
  • Yrsel, ostadighetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Smärtor eller obehag i bröstet
  • Darrningar, skakningar
  • Svettningar
  • Kvävningskänslor
  • Illamående eller magbesvär
  • Overklighetskänsla
  • Stickningar i händer och fötter
  • Värmevallningar eller frysningar
  • Rädsla att dö
  • Rädsla att bli tokig eller att göra något okontrollerat

Riktigt så extremt har det väl inte varit men ändå... Det är skrämmande nära. Hur fort det kan gå.
Hur mår jag, egentligen? Jag trodde jag hade lagt av med sånt här. På gymnasiet hade jag nån liknande sån här grej en minst gång om året. Stressrelaterat, you bet!
Jag försöker vara en supermänniska, jag vet. Jag tror att jag kan orka hur mycket som helst.

Well. Det var väl dags för det. Och jag ska väl klara av det nu med.

Det är läskigt och skrämmande att vara människa.


Kommentarer:
Postat av: Mammi

Ida,min fina unge.
Du gör något gott med att du skriver om detta, säkert kan flera känna igen sig delvis.
I dagens samhälle sprider sig en typ av " virus " som ingen medicin kan bota, det handlar om att vi människor glömmer bort att stanna upp och reflektera över hur vi tar hand om oss själva. Det ska inte förknippas med egoism att bry sig om sig själv utan det gagnar även de människor vi har omkring oss.
Man måste inte dras med i det uppvarvade tempo som pågår utan det man istället behöver är att göra som tjuren Ferdinand, se till att man har det lugnt och skönt och lukta på blommorna. Njuta av att bara vara.
Tag väl hand om dig, jag älskar dig.
Ha så kul med brorsan på Melodifestivalen, jag sitter hemma i TV - soffan och letar efter er i publiken.
Puss och kram från Mammi

2006-03-10 @ 15:32:24

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits