Semifinal Aten 2006.

Armenien – Andre – Without your love
Min första kärlek i årets startfält. Den satte sig snabbast på min hjärna, vilket måste vara ett gott omdöme. Killen har det fulaste skägg jag sett och trots det usla engelska uttalet får han mig på fall. En låt jag kommer lyssna på hela sommaren. 5/5.

Bulgarien – Mariana Popova – Let me cry
Ja, låt oss gråta… Det här är riktigt tråkigt. En duktig sångerska förtjänar bättre. Nu går jag och hämtar det sista från kylskåpet, denna bleka lucka i programmet. 1/5

Slovenien – Anzej Dezan – Mr Nobody
Också en förstalyssnings favorit! En kille som utan tvekan kommer att överspela på scen och göra sin grej för kung och fosterland. En låt jag kommer lyssna på ett tag framöver. Dramatisk pop, med stråkar och pianoklink! 4/5

Andorra – Jenny – Sense tu
En bastant kvinna som sjunger om att vara ”utan dig” på catalan. Det borde funka för mig, men det gör det inte. Inte hela vägen. Den är lite för trög för mig. Men rösten, och catalan… Mums! 2/5

Vitryssland – Polina Smolova – Mum
Nääh. Jag vill inte! Det här är så jävla gjort, tjatigt och jag tycker filmstaben har varit elak mot flickstackarn, hon har ju glömt att ta på sig byxorna i en av sekvenserna… 1/5

Albanien – Luiz Ejili – Zjarr e Ftohte
Albaniens Darin är inte så het att titta på, och versen tar en inte direkt till sjunde himmelen. Men jag tycker om när länderna värnar om folkmusiken! Och jag gillar refrängen, den sitter även då man inte kan sjunga med. Försök själv. 3/5

Belgien – Kate Ryan – Je t’adore
Ja! En lättsmält pärla som klingar av klassisk schlager på utsökt manér. Dock lite för svår refräng, alla hänger med på Je t’adore, men sen? Jag har osökt döpt om den till Shut the door, för de som inte talar franska. Jag tror Kate kommer högt upp, med denna uptempo dansanta sommar dänga! 4/5

Irland – Brian Kennedy – Every song is a cry for love
Ballad från Irland, igen? Kan det gå för sig eller är det dödstraff direkt? Inte så farligt ändå, efter ett par lyssningar… Men när jag hörde den första gången var jag inte nådig. Och egentligen är det det som räknas… Eller? Jag överlever. 2/5.

Cypern – Annette Artani – Why angels cry
Något som Whitney inte ens skulle ta för sig på ruinens brant… Eller om hon var hög. Nej. Annette kan gott waila tills hon blir blå, jag tar inte in det här – jag som annars är en sucker för powerballader. Men, nej. 1/5.

Monaco – Severine Ferrer – La coco-dance
Ett plus för franskan som är så vacker i sig! En liten söt knock som dock kommer falla i glömska efter nästa låt… Men visst är det gulligt och charmigt med det lilla landet Monaco som skickar en av det lilla landets små artister. Gullipluttinuttigt. 2/5.

Makedonien – Elena Risteka – Ninanajna
Wow! Tät och träffande pop som går hem hos alla under 14 och mig. Makedoniens Britney har karaktär i sin röst vilket lyfter hela spektaklet, hoppas hon håller live. Det låter som det, eftersom hon är sin unga ålder till trots en av landets mest erfarna och rutinerade sångerskor. Jag nynnar på denna imorgon, lätt! 4/5

Polen – Ich Troje feat Paul McCoy – I follow my heart
Stryp rapparen och jag kan börja tänka på vad jag egentligen tycker. Stryp förresten den rödhåriga killen också. Om vi skulle dela upp det här lite, för låten är ganska intressant: Vi plockar ut det uppbyggande stycket till refrängen, bitar ut refrängen och sen gör vi om - gör rätt. Då kan vi snacka. 2/5

Ryssland – Dima Bilan – Never let you go
Kvällens andra och hela Rysslands Darin ställer upp med en fläckfri förtrollande poplåt. Jag längtar efter att se hur han agerar på scen, antingen som den blyge som tittar under lugg eller entertainern som äger Aten för en kväll. Jag hoppas han tar med sig ballerinorna från videon upp på scen!  5/5

Turkiet – Sibel Tuzun – Superstar
Få människan att sluta skrika! Säkert ett jävla kul spektakel på scen men det är inte värt att förstöra sina öron… Men vad skulle Eurovision vara utan en blonderad turk? Ett maffigt stycke innan andra versen räddar från nollan som hägrar. 1/5.

Ukraina – Tina Karol – Show me your love
Docksöta Tina uppträder med en låt som har en refräng som sätter sig som klister. Effektiv och livsfarlig! Jag går igång på det här. Mer mer mer, även fast hon sjunger refrängen tusen gånger skulle låten kunna vara dubbelt så lång för mig! Jag hoppas den här kommer spelas på klubbarna i Visby i sommar, men jag är inte helt säker. Jag skulle kunna skriva hela händelseförloppet vad som händer med mig när jag hör den här låten, men jag gör det inte. 5/5.

Finland – Lordi – Hard rock Halleluja
I början var jag otroligt skeptisk. Efter några lyssningar förstår jag vad min något mer rockiga bror ser i den här. Det är en melodiös poprocklåt med catchy refräng. Och visst skulle det vara kul med final i Helsingfors 2007? Jag tror inte det är en omöjlighet. 4/5.

Holland – Treble – Amambanda
Jag vill aldrig rösta på Holland rent principiellt, för att de har världens fulaste språk, inget jag vill sponsra. Årets bidrag sjungs på låtsasspråk och engelska av tre gatumusikanter. Flipp eller flopp? Hmm. Behöver fingertoppskänsla för att avgöra det… Jag blir inte så fäst. Hmm. Jag blir mest förvirrad. En schlager ska sitta direkt om den ska ha en chans. 2/5.

Litauen – LT United – We are the winners
Får man göra så här och komma undan? 0/5.

Portugal – Nonstop – Coisas de nada
Haha… Två kalasfloppar på rad? Vad är det här?! Ett tappert och modigt försök att hedra den klassiska schlagern, men snälla, ni gör det bara värre! 1/5.

Sverige – Carola – Invincible
Carola är Carola. Låten är blek. Men Carola är Carola. Låten växer med Carola. Hon kunde inte haft bättre flyt med placering i startfältet. Final? Ja. 3/5.

Estland – Sandra Oxenryd – Through my window
Hade varit en het kandidat i den svenska uttagningen och kommit långt. Men det känns inte som om jag kommer lyssna på den något mer. Den har fyllt sitt syfte att glädja mitt gamla schlageröra med lite dänga, lite dansband och 3 minuters effektivisering för att locka till sig röster. 3/5.

Bosnien-Hercegovina – Hari Varesanovic – Lejla
Jag är fångad efter de första stroferna.  Det här en schlageretnoballad när den är som mest välgjord. Mums för kvalité och inslag av folkmusik! Hoppas dom inte sumpar det med ett konstigt scenframträdande. 5/5.

Island – Silvia Night – Congratulations
Hela låten är ett enda stort Fuck You till hela Eurovision, brought to you by Islands Grynet. Det här är hur kul som helst! Och Silvia har haft riktigt flyt med placering i startfältet. Kan vi få en bättre färgexplosion att avsluta semin med? 4/5.

Kommentarer:
Postat av: Per

Sen när är jag din något mer rockiga bror? :P Fast det förstås, jag hade min Kiss-period :D


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits