Final i Eurovision Song Contest.

Nu har jag lyssnat på de direktkvalificerade finalbidragen.

Bosnien - Hercegovina
Maria - Rijeka bez imena
Ja tack. Jag gillar helheten. Den har en bra uppbyggnad och känns stabil. Ingen vinnare dock. För vad ska hon göra på scen? Stå rakt upp och ner? Tror det kommer funka i och för sig, låten håller om hon är bra live. Det kommer bli svårt att inleda finalen med en ballad.

Spanien
D'Nash - I love you mi vida
När versen inleddes första gången tänkte jag bara "Jaja, det MÅSTE vara med minst ett pojkband varje år". MEN, efter 2 minuter nånstans händer något. Jag bestämmer mig för att det här är Thomas G:sons bästa bidrag i år. Jag är ju så svag för latinska rytmer och smöriga gossröster! Detta är en låt som jag haft på hjärnan de senaste dagarna! Svänger, ey! Kommer säket låta piss å pest å senapsgas live, men ändå.

Irland
Dervish - They Can't Stop The Spring
Nää, vad puttinuttigt.. Ännu en låt om ett enat Europa utan stridigheter tänkte Cyniska Ida. MEN, det finns en viss charm. Titeln anspelar på ett uttalande av Alexander Dubcek, Tjeckoslovakiens ledare under Pragvåren.. Det är en förbannat fin titel. They can't stop the spring.. Jag gillar Irlands toner, men vi har hört det förut. Tonerna alltså.

Finland
Hanna Pakarinen - Leave me alone
En låt som växer sig in. På något vänster. Hemmaplan för Hanna med en rockig dänga med tuffa gitarrer, en bra refräng och catchfrase. Leave me alone, I wanna go home. Kan komma högt upp.

Litauen
The4Fun - Love or Leave
För första gången tar Litauen tävlingen på allvar. Lite bakgrundsmusik, inget unikt alls... Men jag gillar det. Det är soft och lättsmält. Ingen kommer komma ihåg det här, men för kanske stunden ett välkommet avbrott i allt rock och glam?

Grekland
Sarbel - Yassou, Maria
Återigen, Idas svaghet för greker och sliskig pop ger sig vika. Det här är en favorit! Sarbel verkar va en fräck och dansant pojk som serverar en låt med inslag av zorbatoner. Alltså, medelhav, en effektiv refräng, slemmiga verser och zorba. Me like!

Sverige
The Ark - The worrying kind
Det här kan gå hur - som - helst! Och det är så spännande! Antingen fastnar hela Europa för Ola med vänner eller så blir vi utskrattade av de baltiska länderna som tycker att VI ligger efter! Jag gillar. Det är simpelt, banalt och lycka.

Frankrike
Les Fatals Picards - L'amour à la francaise
Frankrike kan man alltid lita på.. Eh.. Det här är inte trams, det är charmigt. Texten handlar om "en engelsman som under ett besök i Paris förälskar sig i en fransyska och sedan på knagglig franska berättar hur härligt de haft det tillsammans." Kan falla platt i tv, men jag tycker tanken är god.

Ryssland
Serebro - Song#1
Det här är bara äckligt. På många sätt och vis.

Tyskland
Roger Cicero - Fauen regieren die Welt
Oh.. my.. lord.. Jag trodde aldrig jag skulle tycka att tyska kunde låta så vackert! Roger, vilken karl! Feelgoodjazz på tyska! Vem hade kunnat ana... Jag är kär! Roger Cicero, ish will you merrish me?? Låten svänger. Halleluja!

Ukraina
Verka Serduchka - Dancing lasha tumbai
Finalens hitills enda transa är ännu ett galet upptåg från Ukraina, landet på väg att etablera sig som det nya fräscha Eurovisionlandet. Jag tycker det här är skitkul, det är nonsenstyska blandat med engelska och ukrainska och melodislingan fängslar. Kommer bli en fullkomligt exploderande discokula i finalen!

Storbritannien
Scooch - Flying the flag for you
Det här hade kunnat vara bra. Men det är det inte. Det hade kunnat vara en snygg helhet. Med flygvärdinneprylen är såååå Slovenien 2002... Och då var det bra. Det här är Aqua on crack - barnförbjudet oväsentligt ljud som inte bör kallas musik. Blä. Men vem vet, jag kanske ändrar mig när dom kickar brittisk ass live?

Rumänien
Todomondo - Liubi, liubi, I love you
Ahaaa, flirt med olika språk... Kan det funka? Jag vill tro det. Det här är väldigt härligt. Inget massivt dunka dunka eller fredspekoral. Bara roligt, enkelt och tokcharmigt. Funkar för mig.

Armenien
Hayko - Anytime you need
Hmm... Armenien gjorde ett djupt avtryck på mig förra årets med deras entré i ESC. Det här går obemärkt förbi.

Kommentarer:
Postat av: carbuncle

England borde diskas och smiskas!! De har ju KOPIERAT och STULIT en låt totalt RAKT AV! (det stod i tidningen! De har till och med snott technobeatet i början!)

2007-04-20 @ 23:45:47

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits