Tenta coming up och röstbank.

Torsdag nästa vecka har jag min första saltenta. Mellan 8-13 ska jag besvara frågor på ett papper om pedagogikens historia i Sverige. Ska bli ganska kul faktiskt, jag känner mig taggad, även fast jag knappt tittat i böckerna ännu. Är mest intresserad av 1900talet och folkskolan. Intervjuade min mormor om hennes skolgång till seminariet igår, det var rätt jobbigt att lyssna på. Hon har verkligen gått LHS, som Andreas morfar tydligen brukar uttrycka det - Livets Hårda Skola. Fick hålla tillbaka mina tårar när hon berättade om hur fattig hennes familj var (och inte blev det bättre av att 14 ungar är ganska många kids) och hur de blev mobbade av de rika barnen i skolan. Svårt att förstå hur min gulliga lilla mommo en gång varit ett fattigt bondebarn som blev mobbat av överklassungarna, svårt att se min söta lilla mommo sitta alldeles tokhungrig i skolan då skolan inte bjöd på mat utan på sin höjd torra mackor med mjölk och hur de fick gå ½ mil till skolan och ½ tillbaka varje dag. Inga skolbussar här inte. Mommo tyckte skolan var skitjobbig och tråkig och ibland kunde hon inte ens gå till skolan för att hennes enda par skor var på lagning. Det känns så jävla avlägset, detta var i 40talets Väte. Jag gick i 90talets Terra Nova. Tiderna förändras, och det är en av frågorna på tentan tror jag, var är vi på väg? Vi har läst om dagens skolmentalitet/samhällsmentalitet, hur vi har gått från 70talets paroller om ickesegregering och jämlikhet till 90talets indivduella frihet och effektivitet. Om solipsism, hur vi går mot en mer egocentrisk mentalitet. Sköt dig själv och skit i andra. Det enda som existerar är jag och mina upplevelser. Ser vi inte redan nu dessa tendenser? Hur vi unga skiter i att anpassa oss till andra, it's my way or no way, jag går först, jag ska leva mitt liv till fullo, först då är jag lycklig nog att kunna göra andra människor lyckliga.

Igår fick jag ett trevligt mail på filmcafe.nu och idag ett trevligt telefonsamtal. Jag ska få göra ett röstprov och eventuellt läggas in i en röstbank. Dreams are coming true..! Jag vill jobba med min röst och utveckla den, kanske får man nåt jobb här? Se upp Andreas Nilsson, för nu kommer JAG!

Ikväll blir det Jazzbaren med Andreas och hans vänner. Vi har tänkt snygga upp oss och matcha våra outfits. Ett fräscht litet cocktail-par! :D

Kommentarer:
Postat av: vick

när kommer veckorevyn?

2007-10-27 @ 14:17:35
Postat av: Moa

Skriver du på gimogatan? i så fall råder jag dig att cykla hemifrån MINST 20 min innan du ska skriva.

berättade per om min post? kram


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits