Leka krig. En moraltants bekännelser.

Något som jag inte förstår, eller som jag helt enkelt har sån okunskap om, är spel som simulerar att man dödar folk. Jag tänker på tv-spelens framgångar, blev inspirerad till detta ämne av de reklamer som poppar upp såhär i kommersiell juletid (riktig juletid infinner sig i december). Spel där man leker krig. Skjuta ihjäl människor, lägga upp strategier för att överleva virtuellt, skaffa massiva låtsasvapen. Blod, kroppsdelar, detaljerade inälvor som flyger. Jag. Fattar. Inte. 
Jag kan inte ens gå med på att spela paintboll eller laserdome, för att man faktiskt skjuter andra. Jag kan inte tänka mig att sikta, trycka och skjuta mot någon, även om det bara "är på låtsas". Bara det där ögonblicket när fingret ska avfyra ond bråd död kan ge mig sån svindel att jag vill kräkas.

Har man en tanke när man köper dessa spel till sina barn? Tänker man alls? Eller är jag bara en moraltants bekännelser?

Spel som simulerar krig är ett hån mot de människor som upplevt stora katastrofer, tragedier och själslig och fysisk smärta. Vad är det med våra västerländska hjärnor? Varför vill vi se filmer, spela spel, uppleva fiktiva djupt tragiska händelser som inte är ett dugg fiktiva för så många människor?

Snälla, ni som upplever någon slags tillfredsställelse av detta fenomen - skriv och berätta. Jag vill förstå. Amen.

Kommentarer:
Postat av: Axel =P

Jag skulle nog gissa på att det tillfredsställande med sådana spel är att folk kan lätt göra ngt som man aldrig skulle få göra i vardagens verklighet. Och samtidigt slippa alla konsekvenser utan att behöva anstränga ngt mer än sitt pekfinger.. Jag tror dessutom inte att spel och filmer kan ha en sådan inverkan på ungar så att dom börjar döda folk eller tycker att det är ngn form av etisk handling.. visst Columbine Highschool grejen är väl ett resultat av våldsamma tv-spel (och slarviga vapenlagar).. Men man får juh inse att det alltid finns psykfall här i världen som är födda med ganska rubbade hjärnglobar (som förmodligen skulle gjort ngt liknande dåd på ngt annat vis senare i livet ändå). Men hur som helst.. Spelen kanske håller psykopaterna inne så dom dödar virtuella människor istället för riktiga?? vem vet?? huh? huh??


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits