Göteborg och Malmö i bilder 2.

Onsdag 25 februari
Sova så länge jag klarade av. Det vill säga till klockan 9 ungefär. Åt frukost och spände mig inför Telefonsamtalet. Jag skulle ringa till min farmors kusin Siv som jag aldrig har träffat. Jag brukar inte ha nå skruppler med att ringa telefonsamtal, men nu väntade jag länge innan jag faktiskt ringde. Jag möttes av göteborgsk humor på andra sidan luren. Jag väntade mig inte humor, så hon fick sig ett extra gott skratt när jag inte fattade att hon skämtade till en början. Sagt och gjort, spårvagnen blev min släkthistorieforskande eskort och så var jag framme. Hon gläntade på dörren med bara några centimeters springa och tittade busigt upp på mig, som om hon skulle kolla om jag var en inbrottstjuv. Jag slogs av hur lik hon var min mentala bild av min farmor. Så blev det en eftermiddag med grundlig rundtur av hennes lägenhet, konstaterande att vi har en mycket humoristisk släkt  (min pappa har starka minnen av hennes pappa som tydligen var en sån där ytterst älskvärd och rolig figur), fotografier på när min farmor och farmors bror Tore firar midsommar, samtal om hennes moster som satt i koncentrationsläger (tydligen Teresienstat, som jag besökte när jag var på klassresa i Prag), om det judiska arvet och hur viktigt det är att vi aldrig glömmer. Jag var något tagen när jag satte mig på vagnen tillbaka. Jag är väldigt glad att jag gjorde detta.

Sedan mötte jag upp Adam. Vi hade inte setts på länge. Jag spenderade resten av dagen och kvällen med honom. Kände att jag saknat hans långa, rangliga uppenbarelse och långa, raka ögonfransar. En av de fina människorna i mitt liv.

  
Farmors kusin Siv och jag hade en fin eftermiddag tillsammans.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits