Belgrad.

Söndag 4 oktober

11:18
Vaknar hos Erin med hunden Olga vid min sida. Minns gårkvällen och hur mitt hjärta börja slå oregelbundet när killarna visade klipp från nyinspelningen av Aladdin, där de spelade just Aladdin och Anden. Jävla drömjobb. Funderar på hur jag ska kombinera mitt ena drömjobb med det andra... Erin är en sån där skön världsmedborgare och det känns som att det kommer bli fina dagar i Belgrad.

13:43
Fler platser skulle tjäna på att ha lite bakgrundsmusik. Lyssnar på vackra, mäktiga körverk i S:t Savas tempel. Även fast det råder totalt renoveringskaos så berör det här mer än andra religiösa instanser (vad betyder egentligen instanser? Jag gillar ordet och tar mig rätten att använda det även om det är fel!) Här är det kitschigt, färgglatt, kaktusar (?), blommor, mattor, tända ljus och den inspelade körens stämmor. Vill verkligen se helheten när den är färdig. Bilder på ikoner som gör något tecken med händerna. Tumme och ringfinger möts, ser ut som meditativ rock'n'roll? Kvinnorna kysser tavlorna. Glaset är lite härligt kladdigt efter mångas dyrkan via saliv. Jag blir rörd och tänker att jag inte ska skämta för hårt med religion något mer.

14:41
Lunch! Crêpes med ost och skinka! Billigt och lokalt. Skulle kanske kosta på mig att lyxa lite mer. 90 diner = 1 euro ungefär... Belgrad är fint. Bredvid mig sitter ett sällskap där en man ser ut som Micke Nyqvist. Jag är så nära på att gå fram och be honom säga "Det är mycket.. som är.. fint" och filma det och skicka till den svenska tvillingen. Det hade varit nåt det! Han var väldigt lik.. Det är mycket.. som är.. likt!

17:28
Har promenerat genom Skadarlija, gamla konstnärskvarteret. Nu är jag vid Kalemegdan, lite som hemma. Sitter på Belgrads gamla ringmur och tittar ut över där Donau och Sava möts. Senare på kvällen här; Ett minne jag vill bevara förevigt. Ett ögonblick jag vill vara i alltid. Uppe på en samlingsplats på Kalemegdan har en grupp människor strålat samman och dansar ringdans. En man på dragspel, en man på ståbas. Massa söta gamlingar struttar med bäst som kan. Yngre gardet håller täten. Tänk om det här kunde hända lite oftare vid Visby ringmur någonstans. Det är så lätt att mötas.

 
S:t Savas tempel, under konstruktion.

 
Skadarlija, konstnärskvarteret. Jag gillar fasaderna.

 
Uppe på Kalemegdan fick vi runt omkring bevittna ett frieri. Killen hade, en helt vanlig söndag, tagit med sin tjej upp på utkiksplatsen. Där väntade tre vänner. Med en stor banderoll... Tjejen bröt ihop, grät och sa Da! Det var sådär jävla hjärtslitande vackert. På sista bilden går hela sällskapet. I solnedgången.



Lite dans på Kalemegdan! En tant, som tyvärr inte syns i bild, var så krum i ryggen att hon knappt kunde gå. Hon var så liten, kompakt, bred - en fyrkant - men hon skulle fan dansa!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits