Buda. Pest.

Onsdag 30 september

16:06
Den här resan känns inte lika pepp och pirrig som förra. Kanske beror på för lite sömn och för lite bra mat. Ikväll blir det spagetti hos Viki får jag veta genom sms. Tåg genom Ungern. Tåg är det bästa sättet att resa. Sitter bredvid två kanadensare och kämpar emot att bryta ut i BLAME CANADAA...

21:19
Lesson learned: Växla aldrig pengar på tågstationerma i Europa! Dååålig växelkurs. Tror jag blivit bestulen på ungefär 100 kr. Jag hatar första 20 minutrarna i varje stad. Svettigt, resfebrigt, stressigt. Speciellt med en helt ny valuta jag verkligen inte förstår. Hur ska jag klara mig med pengar om jag inte förstår hur mycket jag har, eller använder? Mår lite dåligt över pengar.
Viki är super! Hon pratar bra engelska, är trevlig och har sagt "fucking" kanske tre gånger ikväll. En tjej i min smak, helt klart! Couchsurfing har visat sig än en gång vara ett suveränt forum! Kanske att jag har haft extrem tur? Fasar dock lite för madrassen jag ska sova på, hej ryggproblem! Men det kommer nog funka! Forog vilag!

Torsdag 1 oktober

9:18
Tidig morgon. Bra att vända tillbaka dygnet lite. Viki är på jobbet och ikväll ska vi gå på spa! Det är första höstdagen på min resa. Kallt och mulet. Det smittar humöret väldigt lätt. Budapest är skitigast hitills. Har inte sett något turistigt än men eftersom det är efter största turistsäsong bryr sig nog inte turistnäringen om att städa eller sköta om växligheten. Jag får alltså en rätt ärlig bild av Budapest. Igår hämtade Vikis bror och hans flickvän katten Igor. Han hade nog gett oss en tuff natt annars. Jag var rädd. För en liten söt kissemiss.

9:27
På Margaret island står tiden stilla. Längs Donau färdas turister på båtar och på ön hörs bara fotstegen och de ansträngda andetagen från joggarna.

9:56
Vaddå ekonomisk kris? Vart jag är hamnar så byggs det i varje stad.

10:38
Majestätiskt jävla parlament! Ser ut som ett sagoslott!

10:43
Jag möter en killes blick och han stannar mig för att prata.
- Sorry, english! Säger jag.  Han gestikulerar:
- Smoke? Smoke?
- No, no smoke!
- Sex? Sex?

11:38
Buda slott, förmodar jag? För andra gången på min resa möter jag ett barn som sjunger ABBA. Jag kan nog inte förstår hur stora dom är.

15:22
Parlamentet. En helt okej arbetsplats att komma till varje dag. Ett freakin' sagoslott! I'm in looove, with a fairytaalee!

22:34
Ljuvliga, underbara spa! Underbar miljö. Under stjärnorna. Utomhus. Varmt helande källvatten. Kommer sova gott i natt. Széchenyi termalbad.

  
Buda slott. Med utsikt.

  
  

  
Parlamentet.


Tydligen ännu en judisk minnesplats.
Här fick de ta av sig skorna innan de blev skjutna ner i Donau.


Lånade en bild från googles bildsökning. Mmmm... Termalbad...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits