Skopje.

Onsdag 14 oktober

10:20
Har vaknat i Skopje. Paniktvättat i handfatet och nu hänger mina underfjax ute på den soliga men kyliga balkongen, med utsikt över de tre korsen. Tomi är på jobbet och jag sitter i en lägenhet någonstans i Skopje, utan karta, utan vetskap om var jag är. Utan pengar i rätt valuta. Let the games begin!

12:24
Så. Jävla. Levande. Hittar på första försöket, på ren och skär känsla. Kände efter vilket håll stadspulsen gick åt, följde strömmen. Hittade centrum, köpte en karta, mest för sakens skull. Känns helt rätt att komma hit. Mindre stad. Älskar att se bergen som omringar. Macedonia, 12 points!

12:58
Barn är lika söta vart man än är. Sitter och flirtar med en liten skönhet. Vi kommunicerar via pruttljud och sång. Hon håller på att lära sig att gå. Tänker många tankar om föräldraskap. Om och när? Gick vilse till en av de stora marknaderna i stan och började prata med en kvinna. Hon hade en vän som bodde i Malmö. Fler jag träffat på resan har känt till just Malmö. Och Lukas Moodyson. Och Stieg Larssons böcker.

13:50
Tjejen i informationsdisken för Skopje stad måste ha väldigt lite att göra. Hon försökte hålla mig kvar hur länge som helst. Skopje är mysigast hitills. Kanske just för att det är en mindre stad.

16:59
Promenerande. Sett gamla stan. Den stora bazaaren. Alla städer blir så mycket vackrare med berg runtomkring. 
Gick lite vilse i gamla kvarteren och snubblade in på en trädgård som tillhörde en moské. Där satt bara män och jag försökte dra mig till minnes hurvida kvinnor var välkomna här eller inte. Från moskéns högtalare hördes en mansröst. Männen tittade storögt på mig. Jag kände mig så vit, så fel kön och så fel plats. Men en man log mot mig och gestikulerade att jag skulle ta av mig skorna och gå in. Männen log och verkade tycka det var lite spännande att en turist hittat dit. Jag gick in och trivdes en stund i dörröppningen. Heltäckningsmatta är så mycket mer än bara bakteriehärd, tänkte jag. Det var ganska tomt i den lilla salen. Mest barn och en hörna där en man hjälpte några barn med läxorna. Som ett fritids. Jag gillade mitt första besök i en moské.

19:23
Jag är kanske bäst! Hittade hem utan att gå vilse, utan att fråga om vägen och utan karta! BÄST! Sitter på Tomis soffa och lyssnar på musik från telefonen.


Torsdag 15 oktober

13:29
Hade en mycket trevlig kväll igår. Satt på ett öl-hak med Tomi och hans vänner. En kille fyllde år. Min bordsgranne var liten, men pratade mycket och högt. Killen mittemot levererade one-liners. En kille sa inget på hela kvällen. Jag skrattade mycket. Stället hade som grej att man beställde in jordnötter i skal, och när man skalat sina nötter så kastade man skalet på golvet. Vid stängning fick man typ vada fram i jordnötsskal. Rätt rolig idé. Kändes fånigt svenskt rebelliskt att faktiskt kasta skalet på golvet. Fick även lära mig var det finns apor i Makedonien, såklart staden där Michail och Vlatko kom ifrån. Haha. Samma skämt, olika länder. Derby i smädningar.
Sitter på en restaurang nu och jag försökte beställa lax. Servitören sa att laxen tyvärr var slut. Jag tittade ner i menyn igen och servitören visste liksom inte vart han skulle ta vägen så länge, så han backade från mig. Alltså, gick baklänges, med blicken fäst på mig fortfarande. Han såg otroligt komisk ut och liksom drog benet efter sig. Som att han var beredd på när jag bestämt mig för något nytt. Har spänningar i nacken, snor i näsan och vitaminbrist.

18:15
Har haft en trevlig dag med Bojan, en kille jag mailat med på couchsurfing. Han visade mig runt på knacking engelska och snackade mycket skit om albanerna men försökte att inte låta partisk. Låter som den klassiska "Jag är inte rasist, MEN..." Vi pratade om att man inte ska säga FYR Macedonia - bara Macedonia, om var egentligen Alexander den store kom ifrån och om Bojans längtan till Stockholm. Han är väldigt intresserad av Sverige, tycker det verkar vara så städat och fint här.

Istället för att hänga med Tomi och hans vänner på vinfestivalen i city går jag och lägger mig i den lilla ettan och hoppas på att sova bort febern.


Fredag 16 oktober

02:13
Vill jag veta vad klockan är? Hade sovit i nån timme när Tomi och två vänner kommer hem, tänder lampan och ska se på film! Helt utan pardon! Det är bara att gilla läget. Tur att det var en animerad barnfilm. Det regnar ute så jag kan förstå att dom inte ville hänga kvar på vinfestivalen. En bit in i filmen tar Tomis vän upp en konstig cigarett. Vad faaan... Dom frågar om jag också vill ha lite weed. Jag tackar nej. Konstigt, tyckte grabbarna och Tomi säger att han bara har haft en gäst innan mig som tackat nej.

13:06
Slut som artist. Jag är sjuk. Tidigare har det bara satt sig på mildare väg, lite snor och lite halsont men idag är huvudet tungt. Har fått tag i en trevlig host i Thessaloniki, åker tåget idag 17:15.

14:01
Har blivit benådad(?) för någonstans hittade jag energi att ta mig och min packning till McDonalds. Närmsta matställe. Känner mig tuff. Independant, jävligt sjuk, woman.  Längtar efter Grekland!

14:10
Jag har glömt att borsta tänderna idag!

16:42
Väntar på tåget. Någonstans hämtade jag ytterligare kraft att orka. Gick till tåget. Hade sparat pengar till taxi men gick ändå. Ska få sitta ner i flera ljuvliga timmar. Tåget är försenat. Sitter i ett rökigt väntrum och lyssnar på makedonska tonårskillar med musik på sina mobiler.

18:17
Sitter på tåget mot Thessaloniki. Med alla veckopendlare. Det här är anledningen till varför jag inte rest på fredagar eller söndagar tills nu. När de två( bara två!?) vagnarna rullade in på perrongen kände jag den gemensamma paniken hos de hundratal människor som samlats för att åka. Trodde jag skulle få stå i fyra timmar men hade overklig tur att få sitta ner. Det var bara att le åt situationen så blev allt bra. På perrongen var jag den enda med rött hår. Så har det varit rätt länge på resan.

21:17
Fick trevligt pratsällskap i en timme. Två studenter vid universitetet i Skopje, en 15årig tjej och en 32årig kvinna. Universitetsstudenterna pratade mest. Fick en sån skön energiboost av dom! Passkontroller med två minuters mellanrum. In och ut ur landet. Nu är jag tydligen i Grekland.


 
Moder Theresa föddes i Skopje.

 
Stenbron.

 
En skön kväll med grabba' u nötta'! Min värd Tomi i gult.

  
Utsikten från Tomis balkong.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits