Berlin calling.

Torsdag 24 september

09:25
Heja couchsurfing! Jag har eget rum och Jan är bra! Har tandmardrömmar och börjar få känningar på höger sida. Fantomsmärtor? Igårkväll var vi, Jan, jag, Anne från Lyon och Jans danska roomie Grith någonstans i Prenzlauer berg, på ett ställe där Couchsurfing hade lite häng. Hade ett bra samtal med Grith (väldigt snygg danska!) på vägen hem om att det blir så lätt ytligt när man träffar så mycket folk under korta perioder. Det är just vad CS är, många människor, lite tid. Men det gör verkligen världen mindre och ett trevligare ställe att leva på.

18:21
Efter en heldag med Anne Gallet de Santerre som guide och skrattkamrat känner jag att resan har börjat. Vet inte hur detta skulle ha gått utan couchsurfing. Är det verkligen så bra att resa själv? Å andra sidan hade jag inte skapat, eller behövt skapa dessa kontakter om jag hade en resekamrat. Vi har sett några av de stora turistställena idag. Brandenburger Tor, Judiska minnesplatsen, Checkpoint Charlie... Fikade kanske världens goaste, vad vi i Sverige kallar wienerbröd, på Friedrichstraße och bara hängt. Får se vad jag orkar till kvällen...
I morse på frukosten gick Jans stol sönder när han satte sig på den. Jag skrattade brutalt, men kunde liksom inte urskilja om Jan hade sådan slapstickhumor. Tror tiden får utvisa.
Det tar aldrig slut på sevärdheter i Berlin. Vart man än går så tornar en till kyrka upp eller ett torg. Och Döner kebap mättar min mage, både sen igår och dagens lunch. Just because it's good and cheap! Jag har redan efter två dagar börjat tänka på engelska.

 
Någonstans på gatan i Prenzlauer berg. Anne, Jan och jag.  

  
Anne vid Berliner dom. Liten Ida vid Brandenburger Tor.

   
   
Judiska minnesplatsen. Under marken ligger ett museum.
Längs golvet kan man läsa översatta brev från koncentrationsläger.


 
Checkpoint Charlie.


Ja, vad fan hette han nu? Alla dessa historiska gubbar...
Nåväl, vi gjorde narr av hans musor, för dom såg så otroligt oinspirerande ut. Ungefär som jag gestaltar.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits