Melodifestivalens final 2008. Den bästa någonsin.

Ja. De här är det jämnaste startfältet någonsin. En enkel korrigering kunde ha gjorts enligt mitt personliga tycke och smak, byta ut Frida feat. Headline mot Ola. Inte för att Upp och hoppa är dålig, utan för att Ola var bättre. Jag kommer sitta helt sjukt på helspänn ikväll, när det är glammig fest på café Mumrik.

1. Charlotte Perrelli - Hero
En väldans svängig och medryckande refräng som räddar låten från en smärtsam glitterdöd, men faaan vad irriterande att verserna är så tråkiga! Det här hade kunnat hålla CharlotteNilssonanno1999klass, men det faller för mig. Hon har blivit så tråkig, tappat hela sin personlighet och låten inbjuder inte denna en av landets bästa sångerskor att visa upp sig från sin bästa sida. Det här kittlar inte alls dödskönt i kistan!

2. Sibel - That is where I'll go
Åh. Min. Gud. Jag vill äta upp henne. Det här berör mig så in i helvete. Gåshud all over! Jag gråter. Sen kan hon få vara kannibal och massmördare, jag förlåter henne allt när hon skriker ut ordet "heart" på 1:31... Och när fläkten startar... Jag tror på allt hon sjunger. Jag köper varje stavelse. Sibel får min röst ikväll. Tillsammans med nästa bidrag.

3. Rongedal - Just a minute
Kvällens andra bidrag att få min röst. Magkänslan är viktig, och dessa två bidrag stal mitt hjärta redan vid första lyssningen. Det här kan vinna hela skiten. Ett skalligt tvillingpar som kör synkad koreografi och sjunger falsett. I surrender! Det är verkligen kärlek vid första ögonkastet.

4. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?
Fan. Nu gör jag det svårt för mig. Det här är ju kvällens bästa bidrag! En riktig schlager med supertränade och genuina Linda Bengtzing. Det märks att hon lärt sig mycket i rollen som Mimi i musikalen Rent. En stor portion energi och självförtroende till den annars vacklande och instabila liveartisten. Det här luktar Donnerspex 2008! Sveriges schlagerprinsessa har hittat rätt! Och jag tror nog att Europa är svältfött på riktiga dängor som denna. Kan också vinna hela skiten!

5. Christer Sjögren - I love Europe
Call me nuts, men det här funkar för mig. En otroligt självdistansierad Christer Sjögren som nästan börjar flabba mellan raderna. Det här är humor! Och förpackat så snyggt, seriöst och proffsigt att det skulle kunna slå i Europa and they'll never know what hit them. Min respekt för Christer Sjögren har höjts avsevärt efter det här, ingen skulle göra det här numret så tryggt och mysigt som värmlänningarnas värmlänning. Så jävla roligt!

6. Amy Diamond - Thank you
Lilla lilla... Påminner så mycket om Carola, slår igenom i tidig ålder, häftig röst och personlighet som en bit bark. Men oj så det glöder i ögonen! Hon har en framtid i yrket, om hon inte blir förstörd av industrin. Jag var på disco igårkväll, med kidsen i Gunsta, och när denna låt spelades var det inte många som satt still. Hon har nog alla barns röst. Och dom är ganska många. Underskatta inte ungarnas rösträtt!

7. Sanna Nielsen - Empty room
För första gången i Melodifestivalen (om hon vinner så andra gången i Eurovision) uppträder en ensam människa på scenen och sjunger sin sång. Inga dansare, ingen kör. Sanna i sitt tomma rum. Det är så effektivt och berörande. Ska jag inte rösta på henne också? Det här är fantastiskt vackert. När jag var i Västerås och såg deltävlingen live sprängde hon nästan mina öron. Så rent, klart och enkelt. Det var nästan värt att krossa en eller två trumhinnor för det. Präkt-Sanna lyfter på engelska. Då måste hon anstränga sig mer för att övertyga. Och övertyga, det gör hon med råge. Åh, partiet när hon nästan gråter.. Då grinar jag med!

8. Nordman - I lågornas sken
Äntligen! Nordman låter som Nordman igen! Och vad jag saknat såhär berättande bidrag i Melodifestivalen. Jag följer med från början till slut. Det här trollbinder. Vissa textrader är rent dramaturgiskt otroligt träffande. Det här en Eurovisionvinnare! Jag kan inte släppa texten i refrängen. Men det är väl inte så konstigt, låten är ju skriven av paret Eriksson, Lina och Mårten. Ställ upp varje år, snälla!

9. Frida feat. Headline - Upp och hoppa
Är du redo för, är du redo för, en sväng om? Jag måste erkänna, det här är inte piss. Har kanske inte mycket till övers för alkoholglorifierande Frida, men dagispoplåten svänger onekligen. Spelades också på discot igår och jäklar var golvet gungade! Ingen står ju still när någon ropar Upp och hoppa! Funderar på Headlines text. Jag hinner inte med alls. Han säger säkert något man inte får missa. Eller nåt.

10. BWO - Lay your love on me
Först tyckte jag att det lät precis som vanligt, på ett tråkigt sätt. Samma sound, uppbyggnad. Visst låter det som vanligt , men det är okej! Låten har växt och nu kan jag inte undgå Alexander Bards takter och skägg. Dom förför som vanligt. Och Marinas flåsande porrepliker känns helt rätt där de sitter! Ännu en Eurovisionvinnare!

Kort sagt: Jag kommer avlida av spänning ikväll!


Kommentarer:
Postat av: Patricia

Heja Rongedal, säger jag bara! :)

Postat av: Julia

Jag håller med, Linda är så otroligt härlig och positiv! Man blir glad av hennes låt. Men jag måste nog säga att jag hellre ser Perrellis bidrag i Belgrad. Det är en härlig discodänga!
Men sen får man ju inte glömma bort Rongedals gooa låt och Sannas som antagligen är vackrast någonsin.
Ha en kanonkväll!

2008-03-15 @ 14:06:13
URL: http://juuliee.blogg.se
Postat av: Sanna

Ha en bra dag :)

2008-03-15 @ 14:09:57
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: J

Det här med deltävlingar gör ju bara att finalen blir ännu jobbigare... kan inte Sverige få skicka flera bidrag? ;-)

2008-03-15 @ 18:14:12
URL: http://juicey.blogg.se
Postat av: vickan

sångaren i BWO behöver VERKLIGEN slipa på sina högsta toner...fick rysningar av de riktigt falska försöken att nå dem. huganimej för falsksång,det säger jag bara...

2008-03-18 @ 22:56:02

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits