Eurovision 2008.

Först och främst ska här beklagas - Slovenien, Schweiz och Bulgarien hade givna platser i finalen! Så är det bara!

1. Rumänien  Nico & Vlad - Pe-o margine de lume
Det här är allt jag begär. Spännande land, italienska språket, ballad med lite tryck i, tempoväxlingar, två starka röster - man och kvinna. Det är ett väldigt olyckligt startnummer, den hade kunnat vinna hela skiten om den låg mot slutet. Tyvärr spelar startnummer för stor roll när det är 25 låtar att lyssna på. Men det är klart en topplacering för mig. Jag är en sån sucker för italienskt smöööööööööööööööööööööööööööööööör...

2. Storbrittanien  Andy Abraham - Even if
Äntligen, som vi har väntat på Storbrittaniens comeback i tävlingen! Jag pratar inte comeback som i att de varit borta från tävlingen, mer ute ur tävlingen, då de skickat medvetet sopiga bidrag flera år i rad. Som Irland gjorde i år, ett planerat fuckyou-finger till tävlingen. I år skickar de Andy som sjunger bra och visst svänger låten. Inte en vinnare, men ett välkommet bidrag. TACK!

3. Albanien  Olta Boka - Zemrën e lamë peng
Åååh, min lilla fågelunge. Det här är mitt hjärtebarn i tävlingen. Så bräckligt, men ack så vackert. Blott 17åriga Olta från Albanien är som en liten fågel som sprider sina vingar över Eurovisionen och gör sig redo att lyfta. Jag tror hon kommer göra det ikväll. Dock borde hon ha behållt temat från musikvideon till sitt sceniska framträdande. För det hon gjorde i semin var ju så tråkigt. Jag hoppas hennes röst kommer charma och beröra ändå. Utan tuffa koreografier eller pyroteknik. Bara lilla Olta Boka som kommer flyga ikväll.

4. Tyskland  No Angels - Disappear
Det här är otroligt tråkigt. En av tjejerna sjunger bra. En av fyra. Jag misstänker att det är den blonda. Det här är bara fyra egon på en scen. Tjejbandskemin lyser totalt med sin frånvaro. Det här är Tysklands största tjejbandsframgång. Bajs säger jag. Här är min första kisspaus i startfältet.

5. Armenien  Sirusho - Qele Qele
OM hon bara kunde stå lite still och sjunga rent och inte fokusera på att skaka sitt arsle så är det här total schlagereufori för min del! Den inspelade versionen gör mig så schlagerkåt jag bara kan bli. När hon körde i semin hade hon sänkt den en aning om jag inte minns fel och hon sjöng inte alls lika bra som på inspelningen. Stort minus. Men låten... Låten skulle vara min vinnare, inte Sirushos riktiga röst.

6. Bosnien-Hercegovina  Laka - Pokusaj
En bosnisk lätt utvecklingstörd Håkan Hellström. Det var min första tanke. Min andra tanke var - Kan det slå? Och tydligen, den tog en finalplats. Så helt ofarlig är den ju inte. Jag gillar tjejen! Den är något finstämt med detta bidrag. Typ sossarnas paroll - Alla ska mé. Alla får plats på Eurovisionscenen. Läs den översatta texten på
http://www.diggiloo.net.

7. Israel  Boaz Mauda - Keilu kan
Vid första lyssningen förkastade jag det här på studs, jag kunde inte hantera den ljusa rösten eller hebreiskan. Nu är det just rösten och hebreiskan som gör hela låten för mig. Sen att låten är skriven av Dana International gör det inte sämre. Det här kan bli farligt.

8. Finland  Teräsbetoni - Missä miehet ratsatsaa
En garanti som följer med hårdrock är att sångaren alltid sjunger bra. Det är inte ofta man råkar ut för den här typen av musik och sångaren sjunger falskt. Är det en en korrekt observation? Och hårdrocken har en självklar plats i schlagern. Hårdrock är mer gay än vad schlagern någonsin har varit. Nitar och läder, långt hår, falsettsång, manliga grupperingar... Jag gillar det här! Jag sjunger med och headbangar av glatta livet! 

9. Kroatien  Kraljevi Ulice & 75 cents - Romanca
En favorit! Tävlingens äldsta deltagare någonsin, 75 cents rappar om ålderdomen och inte om att knulla, dricka sprit och vilka motorfordon man äger eller kör. L-i-v-s-e-r-f-a-r-e-n-h-e-t stavas det, Snoop Dog och P. Diddy! Watch and learn! Kraljevis sångare har en trygg röst som berättar en historia. Jag drömmer lite om att den här vinner...

10. Polen  Isis Gee - For life
KISSPAUS nummer TVÅ! En tvåmeter och 3 minuter lång sönderbränd och sönderblekt amerikansk kliché coming up. Totalt ofarligt och skittråkigt. Jag blir arg. Men hon är ju såå duuktig, hon har ju gjort låten alldeles själv!

11. Island  Euroband - This is my life
Efter att ha förkastat denna E-typeflört väldigt länge har den börjat nästla sig in i mitt eurodiscohjärta. Jag är ju egentligen svag för det här. I surrender! Jag sjunger med i tjejens stämma och kroppen börjar studsa. I den här tävlingen blir jag lycklig av alla som sjunger rent live. Island visar vägen - såhär bra kan röster faktiskt låta i verkligheten.

12. Turkiet  Mor ve Ötsi - Deli
Tyvärr försvinner den här lilla skatten mellan allt glitter och paljetter. Det här är en av låtarna med längst hållbarhetsstämpel. Det här kommer vara intressant länge framöver, precis som Turkiets bidrag 2004. Kanske inte rätt forum, men en väldigt bra låt.

13. Portugal  Vânia Fernandez - Senhora do mar (negras águas)
Min bror hatar det här. Men jag är fan inte helt oberörd. Ursula har stigit upp från de döda, bekänt sina synder och sjunger om sitt liv som Lady of the sea (svarta vatten). Det mest intressanta som Portugal skickat någonsin. Och det säger en del om Portugals låtar.

14. Lettland  Pirates of the sea - Wolves of the sea
With a hi hi ho and a hi hi hey. Det här bidraget är skrivet av svenskar och försökte komma in i den svenska tävlingen men misslyckades. Istället vann den i Lettland och kom till final. "There is no Peter Pan, so what can you do?". Dagispop och jag har alltid gått lite hand i hand. Det här är skoj och upptempo!

15. Sverige  Charlotte Perrelli - Hero
Nej. Jag tycker fortfarande inte att det här är mer intressant än något annat. Men visst sjunger jag med och känner mig lite silverglitttrig inombords. Charlotte är proffsig och populär. Hon kommer ta oss till topp 5. Men jag fattar inte riktigt varför. Det här borde tilltala en nörd som mig. Det är något som fattas mig.

16. Danmark  Simon Mathew - All night long
Tråkigt. Verserna har något som skulle kunna fängsla mig med en bra refräng. Istället blir det en tråkig Beatlespastisch. Gäsp.  Men visst sjunger jag med? Lurigt effektiv på något sätt.

17. Georgien  Diana Gurtskaya - Peace will come
Jag kan bli sjukt irriterad på små saker. Den här låten har något som tilltalar mig så jävla mycket, men ändå vill jag in och plocka i den, fixa till och effektivisera. Det är något med en blind kvinna som sjunger om fred och låter som T.a.T.u. Jag blir trött på mäniskor som förskjuter det här som ett löjligt fredspekoral, är det nåt fel på att vilja sjunga om världsfred? Sen finns det en hel disskussion om vad som är fel med hennes scenframträdande. Nog för att kvinnan är blind och inte kan veta vad hon sätter på sig, men kan ingen ha den respekten att säga till henne? Skjut stylisten!

18. Ukraina  Ani Lorak - Shady Lady
Det här är årets vinnare. Kiev 2009!

19. Frankrike  Sébastien Tellier - Divine
En indiepoplåt (öh, jag och genrer, hjälp mig någon) P3 redan spelat sönder. Jag tycker det här är bra. Väldigt bra. Men inte något som kommer hota föregående bidrags vinst. Det här kommer jag spela i sommar på altanen när jag solar.

20. Azerbadjan  Elnur & Samir - Day after day
Heder åt ängelns röst. Men annars. Nej.

21. Grekland  Kalomira - Secret kombination
Kalomira har ett fett nummer och en skön låt. Absolut topp 5. Jag är ju svag för Britneystilen. Det här är utomordentligt farligt. Och placeringen att ligga sist av sina genrekonkurrenter är gjutet för henne. Farligt.

22. Spanien  Rudolfo Chikilicuatre - Baila el Chiki Chiki
Jag älskar Rudolfo och hans musikvideo! Med dansstegen. Det här luktar sommarplåga! Är väldigt nyfiken på hur det här kommer se ut live!

23. Serbien  Jelena Tomasevic feat. Bora Dugic - Oro
Det här är låten jag förhandslyssnat minst på. Det kan vara en fördel. Placeringen att ligga så långt bak i startfältet med möjligheten att spränga bort all tristess eller slölyssnande kan vara guld värd. Det här är vackert. Vilket vi nu två år i rad sett prov på att Serbien kan leverera. Vackra ballader. Det här är dock ingen Molitva.

24. Ryssland  Dima Bilan - Believe
Hur kan det här vara favoritippat?! Jag är så besviken på Dima. Hur kan han göra så här mot mig efter 2006 års bästa bidrag Never let you go, med balletdansösen i pianot, ni kommer ihåg? Det här må vara producerat av Timbalands crew, men det funkar inte i det här sammanhanget. Snälla, ingen final i Ryssland 2009! Låt er inte luras,
rösta inte på det här tramset! Jag vet att Dima är svår att motstå, jag kommer själv ha en inre kamp mot att inte ringa på honom för att han är så gullig. Ryssland - NJET!

25. Norge  Maria Haukaas Storeng - Hold on be strong
Jag är sjukt svag för det här. Arrangemanget, rösten... En låt jag kommer sjunga på länge framöver. Tyvärr helt chanslös i det stora hela.  Men jag älskar Hold on be strong!

Kommentarer:
Postat av: J

Skandal med Ryssland, skulle jag vilja säga. Platt och tråkigt. Grekland utkristalliserade sig som en favorit hos mig, även om piraterna också fanns i mitt allsångsschlagerhjärta. Och Björn -klockren!

2008-05-25 @ 18:14:06

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits