Inför Eurovision Song Contest.

Jag hoppade träffen med Melodifestivalsfolket, det var ju sånt kalasväder i Göteborg! Drog en långvända på stan istället.

Nu har jag lyssnat igenom hela semifinalens startfält. Och här kommer domen.

Bulgarien
Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Water
Ja. Bulgarien har ingen framgångsrik historia i tävlingen och det här bidraget kommer inte förändra det. Roliga strupljud blandas med trummor. Det borde vara humor, men det är det inte. En risk att Elitsa låter förjävlig live.

Israel
Teapacks - Push the button
Aaah! Inledande versen är ju så lovande! Men den försvinner direkt vid refrängen av något gitarrmördande skäl. En eloge att våga sig in på politik när man representerar ett land som Israel i en opolitisk tävling. Jag älskade förövrigt Ukrainas bidrag 2005 som hade en aningens reflektion på valet som pågick där... Jag gillar subtil politik som inte är så subtil! Men den här låten... Nej.

Cypern
Evridiki - Comme ci -Comme ca
Jag är ett fan av uttrycket Comme ci, comme ca som betyder "si så där". Men jag vet inte om jag är ett fan av Evridikis bidrag. Ska klura på det.

Vitryssland
Koldun - Work you magic
Gaaah, jag är så svag för föredetta Idoldeltagare från Ryssland och Vitryssland som heter Dima i förnamn!!! Men Vitryssland måtte ha lagt hela sin stadsbudget på musikvideon? Inledningen känns lite väl mycket James Bond. Men låten växer sig i sitt bombastiska arrangemang och blir en förskräckligt bra dänga! Me Like! Förövrigt är titeln noga uttänkt då Koldun betyder trollkarl på ryska... ME LIKE!

Island
Eiríkur Hauksson - Valentine Lost
MJAO! ÄNTLIGEN! Jag lägger mig platt för Eirikurs röst! Har längtat efter denna karl i flera år, och jag har längtat efter en så hållbar schlagerpowerballad minst lika länge! Och att han ser ut lite som Lordi kanske bara är till hans fördel? This is good schlagershit!

Georgien
Sopho - Visionary Dream
En väldigt fin musikvideo låter en förföras. Jag tror jag gillar det här, eller är det musikvideon som talar till mig? Ett originellt fint stycke musik som känns genomarbetat och lite Björk. Men hur funkar det live? 

Montenegro
Stevan Faddy - Adje kroci
Hmmm... I Montenegro inkom 16 bidrag totalt. I Sverige över 3000... Det talar nog för sig själv.

Schweiz
DJ Bobo - Vampires are alive
Say what? En feelgood uptempolåt om vampyrer? HAHA! Det här är skitkul och ta mej fan genialt! Med en fet scenshow och en rent sjungande DJ Bobo även live kommer det här hålla ända till top 5! Europe like monsters!

Moldavien
Natalia Barbu - Fight
En tuff låt med fiolstrofer och en bra röst i Natalia. Kan komma långt. 

Holland
Edsilia Rombley - On top of the world
Hoppas för i helvete att hon sjunger på engelska i semin! Det här är världens fulaste språk. Men låten är bra, en bra uppbyggd schlager/pop/Anastaciahappening som jag anser som stark.

Albanien
Frederik Ndoci - Hear my plea
Frederik med fruga går inte hem i min stuga. Han är en älskad kulturpersonlighet i sitt hemland, typ som om Anders Ekborg skulle ställa upp för Sverige. Men Anders Ekborg skulle aldrig sjunka så lågt att ens ta i detta med tång.

Danmark
DQ (Peter Andersen) - Drama Queen
Yes! Danmarks Christer Lindarw ställer upp med ett spex signerat Danmark. Jag älskar detta påhittiga och fantasifulla land! Alltid något roligt i bakfickan! Låt inte Danmark åka ur! NÅGONSIN!

Kroatien
Dragonfly feat. Dado Topic - Vjerujem u ljubav
Eurovisionhistoriens äldsta sångare borde inte vara det. Han borde inte delta alls. Bort! Stundtals är det en klart lyssningsbar bagatell, men för det mesta inte alls. Bort!

Polen
The Jet set - Time to party
Ett polskt Black Eyed Peas? You heard me. Tyvärr är det inte lika bra som BEP någonstans. Och jag förstår inte riktigt var det brister... Det kanske har något att göra med att Fergie i BEP är en sån tuffing och kan vara sexig med så mycket självdistans medan det blonda våpet i The Jet Set för tankarna till Lilja 4ever. Orättvist, men sant.

Serbien
Marija Serifovic - Molitva
Jag blir helt hänförd av Marija. Hennes röst kastas ut som ett lasso och vid slutet av låten ligger jag hoprullad på ett tågspår i vilda western. She got me! Och jag blir så glad när kvinnor som inte ser ut som ideal och sån skit får ta sin rättmätiga plats i rampljuset. För Marija är helt otrolig!

Tjeckien
Kabát - Malá dáma
Det låter som om Animal i Mupparna har gått med i ett tjeckiskt låtsasrockband? Bläkorv. Det här tilltalar inte mig.

Portugal
Sabrina - Danca Comico
Aaah, en regelrätt glättig liten schlagerbagatell. Den första i startfältet. Någon måste ju ha en sån låt och i år var det Portugal. Sabrina ser i alla fall glad ut. Jag får vibbar att det här kommer låta åt helvete falskt live.

Makedonien
Karolina - Mojo svet
Den här låten har någonting. Jag kan inte sätta fingret på vad det är. Karolina känns stabil och refrängen tät.

Norge
Guri Schanke - Ven a bailar conmigo
Thomas G:son lyckades inte i Sverige med Anna Books Samba Sambero, vad får honom att tro på den här? Han verkar sitta ordentligt fast i sambaträsket. Fast den här är klart bättre än Samba Sambero. Till och med skulle jag sträcka mig till, dansant. Men längre än så? Njae... Den kanske växer...

Malta
Olivia Lewis - Vertigo
Det här är inte så lättillgängligt som det borde vara i sitt sammanhang. Men jag älskar detta vackra och målande stycke musik! Det är dramatiskt och det är passionerat. Och Olivia visar var skåpet ska stå!

Andorra
Anonymous - Salvem el món (Let's save the world)"
Amerikansk skejtpunkpop på katalan? Jag älskar det språket så varför inte? Kommer gå vidare för att det är söta pojkar och något ska Europas fjortisar kunna rösta på.

Ungern
Magdi Rúzsa - Unsubstantial Blues
Det här har man hört förut. Funkar dock som bakgrundsmusik när man städar eller annat. Det är inte helt oaptitligt.

Estland
Gerli Padar - Partners in crime
När man kommer såhär sent i startfältet måste man verkligen rocka röv eller smälta hjärtan. Jag tvivlar på Gerli. Lika mycket som jag tvivlade på hennes bror som vann hela skiten 2001 av någon märklig anledning.

Belgien
The Krazy Mess Groovers - Love Power
70tals hippies med modern touch. Det svänger! Ingen favorit men det  kommer nog bli upplyftande.

Slovenien
Alenka Gotar - Cvet z juga
Det är på tok för lite opera i schlagern! Tack Slovenien för att ni skickar Alenka, en säkring på att inte alla kommer sjunga illa live. Fram för fler galet skolade artister som håller live!! Och låten..? Jodå, det kommer funka!

Turkiet
Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Justin Timberlakes turkiska farbror bjuder upp till en någorlunda farlig låt, kan komma långt på sitt sound. Jag kommer inte bli förvånad.

Österrike
Eric Papilaya - Get a life - get alive
Låten är också den officiella låten till Life Ball 2007, Europas största AIDSgala. Jag kan inte sluta tänka på det! Att den står för en så bra sak som att hälpa till med AIDSforskning. Om alla visste om det skulle alla rösta på den. Men låten är inte så bra. Saaamveeeteee hör inte hemma i schlagersammanhang!!

Lettland
Bonaparti.LV - Questa Notte
Ett gäng lettiska karlar sjunger på italienska i jeans, kavaj och hög hatt? Och bara en av dom kan språket?  Det hade kunnat vara i Il Divoklass, men icke.. Synd, för gud vad jag har saknat Italien i startfältet! ITALIEN, kom tillbaka, ALLT ÄR FÖTLÅTET!!


Kommentarer:
Postat av: Jesper

Nja, av dina kommentarer har vi inte riktigt samma smak på alla. Tjeckien kan gå långt. Väntar med spänning på din analys av (de sedan tidigare klara) finalisterna.

Postat av: carbuncle

Jag håller med Jesper, vi har inte riktigt samma smak! (jag har nu alla låtarna på min dator... ALLA! och Frankrike är roliga, men borde förbjudas.)

2007-04-15 @ 17:16:14
URL: http://carbuncle.blogg.se
Postat av: Eiríkur Hauksson Fan Club

Hello Raukan. We could need some Scandinavian speaking members in our discussion forum. Maybe you or someone you know would like to join us? Best regard, Eiríkur Hauksson Fan Club


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits