Vart bärkar det ikväll?

Ikväll kommer jag att sitta i Ljungby med Oscar och ett gäng 9-13åriga tjejer och titta på Melodifestivalen. Teaterkurs. Igår lyssnade jag på bidragen på radion. Första lyssningen. Såhär tycker jag när jag fått sova på saken.

Elin Lanto - Money
Yeehaa! Vi öppnar med en simpel men ack så effektiv dänga av utomjordiskt söta Elin. När refrängen har gått första gången kommer rösterna börja rulla. Det är då man är fast. Och textraden "Show me what it takes to be a real rich bitch" måtte väl ändå vara kvällens bästa och mest talande! Det luktar Donnerspex på långa vägar... : )

Andersson&Gibson - Anything but you
Wow. Vilken totalt överraskning. Det här är ett underbart stycke musik. Aleena Gibsons bidrag Better believe it från 2003 hade satt ribban rätt lågt för mig - det slog mig tillbaka rakt i plytet. Det här luktar Simon&Garfunkel och när countrybasen börjar inför andra refrängen är jag såld. Det här är så rätt, men kommer svenska folket fatta det?

Anna Book - Samba Sambero
Åh. NEJ. Hela jag och mitt schlagerväsen vill avlida. En klämmig Anna Book inleder sången med versen - PÅ SVENSKA. Och vad fan händer i refrängen?? G:son, the båtten iss nådd. Jag blir mörkrädd. Inte ens världens bästa höjning skulle rädda det här jävla sambaupptåget.

Addis Black Widdow - Clubbin
Om man inte gillade ABW innan så blir det nog svårt att genomlida det här. Det väsande rösterna, de skumma karaktärerna bandet består av, refrängen som äter upp din hjärna och spottar ut den igen...
Nä. Ett sånt där bidrag folk kommer bli upprörda över för att det är annorlunda men inte bra.
Kisspaus i de flesta svenska hem.

Andreas Lundstedt - Move
Hmm. Jag är tveksam. Jag gillar oftast allt som Andreas gör (FÖRUTOM det oförlåtliga bidraget förra årets ESC med Schweitz, han kommer få jobba som fan för att få det fruktansvärda snedsteget förlåtet!!) och det här är rätt catchy men för enformigt. Han kommer säkert gå vidare då hela bögSverige redan innan programmet har ringt och röstat. Kanske är det så att låten växer in sig? Då tyvärr inte tillräckligt snabbt.

Tommy Nilsson - Jag tror på människan
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! Det här låter precis som man skämtade om att det skulle låta!!! Och då är det något som är jävligt fel! Tommy Tommy, visst att du har gjort den bästa schlagerupptempoballaden ever - En dag - men det här är olagligt. Jag tippar att videon kommer spelas in på "härliga Järvsö" (Den HeyBabberibasketchen är pricksäker och väldigt rolig). Kort och gott, ett moget och eftertänksamt - BLÄ!

Sofia - Hypnotized
Okej, jag ger mig, jag är lite svag för medelhavet... På scen kommer Sofia antingen äga eller stupa. Jag tror dock inte det räcker med ett bra framträdande. Den här låten kräver en moussaka eller souvlaki nere på min lokala grekiska krog eller baren Pacha ev. Systembolaget på bargatan på Rhodos. Jag ser hur mitt tjejgäng 2003 skakar rumpa till något liknande. Något som redan då var gjort och inte så originellt. (Låten alltså, inte charterresan.. ;)

Uno&Irma - Godmorgon
Jag är helvetes svag för Unos röst... En joker i dess rätta element, otippade som bjuder på en härlig avrundning på programmet. Kommer på sin placering få trötta röster som egentligen tycker "vad fan spelar det för roll, man kan ändå inte tävla i musik" och de som inte alls gillat all populärmusik som tidigare spelats. Jag gillar. Effektiv, inte tjatig (ännu). Känns som något för oss romantiker?


Vidare går - Elin Lanto, Andersson&Gibson, Andreas Lundstedt, Uno&Irma.

Kommentarer:
Postat av: Toffténskan

Aaa saknade dig igår! Jag och emma gjorde ett tappert försök att se på melodifestivalen tillsammans och visst vi fixade det gallant men vi saknade dig!!! Kom hem till finalen!!!
KRAM

2007-02-04 @ 14:40:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits