Belgrad.

Måndag 5 oktober

9:56
Ut på stan, längs med vattnet.

10:53
Har haft Old man river på hjärnan medan jag letat efter floden. Nu ser jag den. Undrar om man inte kan komma närmare vattnet, sitter en bit ifrån. Strandpromenad men med mer än 50 meter från själva stranden? Funderar på att gå barfota ett tag.

12:09
Känner mig som en riktig turist. Sitter ensam på uteserveringen på en restaurang. Blodsmak i munnen kan inte vara bra.

12:42
Sitter lite på spänn på uteserveringen i Belgrad för att servitören ganska öppet spanar in mig. Jag hatar när folk spanar in mig när jag äter! Så himla jobbit asså. Ibland fantiserar jag att jag är en världsberömd resejournalist och hela branshen darrar inför mitt omdöme.

12:53
Servitören - But you are not born in Sweden?
Ida - Yes, I am!
Servitören - But your hair is red?
Ida - You thought everyone from Sweden would be blonde, didn't you?
Servitören - YEEES!?

14:27
Jag förstår kyrkor som ligger på höga avsatser. När man väl orkat sig upp är det så värt besväret. Tänker på introt i Yrrol av någon märklig anledning... :) Har tagit en annorlunda väg till Kalemegdan, min nya favoritplats och svettas kopiöst. I den lilla kyrkan, eller snarare kapellet, mötte jag Jesus. Första prästen jag nånsin sett som verkligen gått in för looken! Det är ju skitbra, skulle locka fler till kyrkan med lite show!  Det är mycket folk ute hela dagarna, har de inte jobb eller skola att gå till? Har svårt att greppa krigshistoria.

14:55
Ödlor överallt! Det rasslar i gräset vart man än tittar. Gillar verkligen Kalemegdan. Det är som att Visby ringmur skulle ligga på höjden och omfatta fler parkytor och spontana samlingsplatser. Och ha lite längre sommarklimat. Svårt att spela schack utomhus i Almedalen i oktober? Känner mig som en fet amerikansk turist. Hoppas lokalbefolkningen ser igenom mitt feta skal.


Tisdag 6 oktober

14:42
Tänk om alla kunde vara så serviceminded och göra sig förstådd på engelska som mannen i biljettluckan på Belgrads tågstation! Så himla trevlig! Väskan är sjukt tung. Har ju inte köpt något? Hoppas mina kupékamrater inte luktar kiss.

14:52
Smörlåtar på serbiska? My way och Love lifts us up where we belong...

17:41
Ensam i kupén! Tjoho! Pyjamasparty! Börjar känna utmattning i kropp och leder.

18:55
Passkontroll Rumänien. Känns lite som dementorerna i Harry Potter.



 
Utsikten. Mitt favoritfoto på resan. Sen är det jag och ytterligare massa gubbar.

 
Samlar lite på roliga nazi-skyltar.

 
Erin och jag på en splava, en båtrestaurang.


Sista myset med Olga!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits