Bukarest.

Onsdag 7 oktober

9:18 (nu byter vi tid - 10:18)
Vilken jävla pärs! Bukarest är inte van att ha turister. Och någonstans så älskar jag det. 3 timmar vilse. Typ. Kommer aldrig glömma skillnaden på Obor station och Obor TRAIN station. Kan inte ringa med mitt svenska kontantkort, fick köpa ett vodafonekort. Äntligen har jag fått tag i Alex, min efterlängtade couchsurfingkompis! Lugnet efter stormen, läge att skratta istället för gråta. Fick hjälp av en mycket trevlig man. Kan tänka mig att han var väldigt vacker som ung.

14:36 - Rumänsk tid
Fick mig en powernap på två timmar. Lång dusch. Lägenheten känns som en gammal kvarleva, att Alex ockuperar den sedan tidigt 1900tal? Tydligen bor hans föräldrar våningen nedanför. Tar bussen till stan.
Vad är det som får en människa att gå ner på knä och kyssa en tavla? Jag är inte religiös men jag älskar kyrkor.
Bukarest är skitigt, stökigt och rätt ogästvänligt. But I like it?

15:07
Denna värme! Tyckte jag såg en skylt som visade 27 grader. Men jag vet inte, eftersom folk går i jeans och jacka! Låter min blick färdas panorama över Unirii boulevard. Tydligen gjordes den avsiktligt sex meter längre än Paris Champs Elysse. Ännu ett skrytbygge signerat Ceausescu. Det blir liksom aldrig riktigt så svindlande vackert som det skulle kunna vara, för man tänker på grunderna varför allt byggdes. Storhetsvansinne. För att mäta sig med hans ego.

15:19
HA! Jag sitter med världshistoriens största karta över Bukarest och folk frågar mig ändå saker på rumänska! Jag ser alltså inte ut som en turist!

19:00
Har spenderat någon timme med en egyptier som blev ganska tröttsam mellan varven för att han försökte ragga på mig. Jag ville bara prata, få lite kulturellt utbyte. Han skulle ta med mig till Madrid och oj oj oj vad han fläskade på... Jag behövde bara gå på toaletten och han försvann. Mycket märkligt.

 

http://resor.se.msn.com/bukarest.aspx - Tips på bra läsning om Bukarest!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits