Sofia - Niš - Skopje.

Måndag 12 oktober

10:59
Förkyld. Förkyld och myggbiten. Är hemma och äter frukost för första gången på flera, flera dagar. Är hos min cs-host Bojo som är förkyld och ligger instängd på sitt rum. Har mest träffat hans tjej Zlaty. Det här paret har varit värd till typ tusen couchsurfare. När man går in på deras presentation är den överbelamdrad med referenser, bilder och vänner. Jag ställer mig själv frågan; blir man aldrig trött på folk som ränner hemma hos en? Jag kommer nog vara rätt picky som host. Inte ha för mycket folk hos mig. Har inte tvättat på ett tag så det är nog dags att faktiskt köpa nya trosor. Tänker på november - december och vad som ska hända då. Denna hösten 2009 - möjligheternas höst.

12:27
Mår konstigt. Det kliar överallt. Tung i huvudet. Matt. Kisar med ögonen. Ska ha en lugn dag i Sofia. Sitter vid S:t Georg rotundan och ser människor som söker sig till historiska platser för att skriva sin historia.

13:01
Samma bänk som igår. Efter S:t Georgs rotundan blir det Alexander Nervskikyrkan för att bli lite måndagsreligiös. Det finns så många människor jag vill rädda. Vet inte var jag ska börja. Nu skiner solen starkt.

14:30
När jag sitter ner mår jag bra. Ska fan sitta ner hela dagen. Känner mig sjuk, fet, ful och totalt oattraktiv. Det finns väl nån mening med det med! Dricker varm morotsjuice och tänker att så får det fan inte gå till - måste be om is. :) Kanske skulle passa på att be om att de skulle klä på servitriserna på restaurangen här. Såhär korta kjolar och djupa urringningar skulle inte funka i Sverige. Bilden på menyn är underbar. Be Happy - och halvnaken!

Klockan är kväll. Efter 20:00 i alla fall. Orkar inte titta. Har skrivit 12 vykort idag. Fick hjälp att hitta till postkontoret av en snäll ung tjej. Hon hade varit i Sverige och sa att det var kallt där. Undrar om svenska tjejer är lika "piffiga" som här i öst? Många är uppklädda, högklackade och sminkade. Kommer väl se när jag kommer hem med mina nya balkan-ögon.


Tisdag 13 oktober

11:57
Tåg mot Serbien igen för ett mellanstopp innan Skopje. Går inga tåg direkt. Stannar i Niš. Kallaste dagen hittills. 9 grader. Total regnstorm över Sofia. Har klätt mig i hela regnstället. Ser ut som en ghostbustermarschmallow. Längtar efter värme och rena kläder. Nu stormade en skelögd kvinna in i kupén och gormade något på bulgariska. Jag sträcker mig efter fleecefilten och bäddar in mig.

12:59
KALLT. Sitter och fryser med en tjej från Bulgarien. Undrar varför ingen pass-dementor är skeptisk mot mitt pass medan alla andra får tusen frågor. Kan urskilja att dom frågar efter hemadress, vart dom är på väg, vad dom ska göra där. Det är härligt att åka tåg bland berg, men ge mig soool!

15:42
En timme sena och inte en skymt av Niš. Serbiens natur är ingen dålig pausunderhållning. En man kom in i kupén och började "laga lampan", trodde jag. Han tog loss hela paketet och började plocka fyrverkeripjäser ur hålet i taket. Jag hade brutalt svårt att hålla mig för skratt. Harmlös smuggling? Vad hade jag gjort om det var vita påsar, eller vapen? Jävligt hjälplöst. Min packning är iskall. Det här är inte humant. Flickan mittemot skakar. Jag prisar mig själv att jag köpte fleecefilten!

16:22
Om jag dör här i Niš, så vill jag ha en knasig, utflippad begravning under kontrollerade former. Mina fötter, jag har mist känseln i mina fötter! Och JUST FAN, jag har rest bakåt i tiden! Så jävla snurrigt med tidsskillnad!

16:30
Har irrat runt i en mataffär, handlat lite där, irrat in på en kinarestaurang, fått hjälp till bankomaten, beställt något jag inte har en aning om, håller tummarna för att det går att äta. Personalen har tagit väl hand om den vilsna turisten. Tror inte Niš har så mycket turister. En grå håla i södra Serbien. Ser på serbisk MTV. Blir uppassad av två söta serbiska servitörer. Fast jag ser förjävlig ut! MTVkanalen har Matchmakerfunktionen på, lite roligare namn än hemma. Micca + Nebojsa. Atilla + Sanja. Mira + Branislav. Boris + Ana. Jovanka + Bojan.

18:29
Sitter i förnedringens väntrum. Har av vänlighet svarat på en alkis tilltal och nu blir jag inte av med honom. Har till och med bett om hjälp av några ungdomar. En stackars student har tagit över honom nu och försöker göra sig förstådd på rätt språk. Två äldre tonåringar skrattar gott åt det hela. Snälla Skopjetåget - Kom och rädda mig! Jag är så varm i ansiktet efter kylan idag att jag blir tokgenerad. Här får man för att man är trevlig! Tågen är alltid sena i Serbien!

21:14
Vi tackar Alexander från Vladicin Han för sin medverkan. Han hjälpte mig på rätt tåg och med väskan. Schyssta killen! Nu är jag i en varm fullsatt kupé på väg mot Skopje.

22:47
Yes, äntligen! Första passvakten som var lite skeptisk och ställde frågor när han kollade passet. Kanske för att han var den första passvakten jag mött på resan som varit rätt säker på engelska. När han frågade om jag reste för business svarade jag travelling trough Europe. Jag var så nära på att svara Business, att jag skulle hora eller skulle sälja droger. Men man är inte alltid rolig när män i uniform  närmar sig.

23:11
Nästa passkontroll - Nu är jag i Makedonien och har fått det.. eh.. trevligaste mottagandet redan vid passkontrollen. Andra man att kolla mitt pass sa "Aaah, Sweden! Svenska.." och avslutade kollen med "Welcome to Macedonia" och blinkade med ögat, sådär på gränsen till för mycket. Han gjorde samma procedur när han kom tillbaka för att stämpla passet, trots att han tidigare sa att det inte behövdes.

När jag kom fram till Skopje blev jag lite nervös. Fick inte tag i Tomi och var inte sugen på att åka taxi med taxichauffören som uppvaktade mig sedan jag klivit av tåget. Hostel Hostel? gormade han. 10 euro! Taxi Taxi? Fick låna en telefon av två killar på stationen och precis när jag fick signal kom han in genom dörren. Svårt att missa Tomi, han är två meter lång. När han kramade om mig och pussade mig på pannan kände jag mig sådär barnsligt liten och trygg. Welcome to Skopje!

 
S:t Georg rotundan.

 
Alexander Nersvkikyrkan. Här började en dam prata med mig. Hon kändes skärpt och såg rätt klar ut, men när man blickade över hennes kläder så fattades tyg på vissa ställen, en strumpa här och lite trådar där. När hon flyttade lite på kavajslaget så skymtade hennes bröst förbi. Hon hade blontgrått hår och bruna ögon och hade inte ett gott ord att säga om kommunismen.


Menyn på restaurangkedjan Happy.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits